Maloobchod
Maloobchod predstavuje činnosti, zamerané na predaj tovaru konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie.
Základné znaky
- Nákup tovaru prevažne vo veľkých množstvách od veľkoobchodníkov alebo výrobcov
- Predaj tovaru spotrebiteľom na konečné použitie
- Predaj v malých množstvách
- Predaj spotrebného tovaru
- Základná prevádzková jednotka je predajňa
Členenie maloobchodu
- Podľa rozsahu poskytovaných služieb
- Samoobslužný obchod: potraviny, rýchloobrátkový spotrebný tovar
Výhody pre zákazníka:
Rýchly nákup, nerušený výber, nižšie ceny
Výhody pre maloobchod:
Vyššia produktivita práce, väčší objem predaja, menej namáhavá práca pre predavačov
b. Maloobchod s vlastným výberom:
Zákazníci si sami vyberajú tovar, ale môžu požiadať o pomoc predavačov. Vyššie náklady.
c. Maloobchod poskytujúci obmedzené služby:
Ide o tovar dlhodobej spotreby – nábytok, koberce. Služby – úver, vrátenie tovaru
d. Maloobchod poskytujúci úplnú ponuku služieb:
Špecializované predajne a značkové obchody. Predajcovia pomáhajú pri výbere tovaru a poskytujú služby – dodávka tovaru, servis. Vyššie náklady.
2. Podľa sortimentu:
- Predajne so širokým sortimentom: veľký počet rôznych tovarových skupín (obuv, odevy, textil). Obchodné domy, hypermarkety
- Predajne s úzkym sortimentom: niekoľko tovarových skupín (čerpacie stanice)
- c. Predajne s hlbokým sortimentom: veľký počet variantov v jednotlivých skupinách (pánske, dámske, detské hodiny)
- d. Predajne s plytkým sortimentom: jeden alebo málo variantov v jednotlivých skupinách ( samoobsluha – niekoľko druhov syra, dva druhy šampónov)
Typy predajní
Špecializované predajne:
úzky a hlboký sortiment (knihy, nábytok, značka Adidas)
Menšie samoobsluhy:
Úzky, plytký alebo stredne široký potravinársky i nepotravinársky sortiment napr.v rámci sídlisk
Obchodné domy:
Široký, nie príliš hlboký sortiment. Existujú samostatné oddelenia. Napríklad obchodné domy v menších mestách
Supermarkety:
Široká ponuka potravinárskeho tovaru, nepotravinársky tovar je len doplnkový, samoobslužný predaj, časť tovaru pultový predaj (Billa, Albert, DM Drogerie)
Hypermarkety:
Predajná plocha nad 2 500 m², do 20 000 m².
Samoobslužný predaj, zľavy, akcie, široký sortiment potrav. i nepotrav. tovaru, cestovné kancelárie, banky
( Tesco, Kaufland)
Diskontné predajne:
Nízke ceny, množstevné zľavy, samoobsluha, slabo vybavený interiér, nedostatok služieb, na okrajoch miest
Zoznam maloobchodných predajní Tempo Kondela nájdete tu